dinsdag 11 november 2014

opbergtips

stempels opbergen

Vroeger bewaarde ik mijn clear stempels in CD hoesjes, maar ik merkte dat je ze soms stuk trok als ze lange tijd niet uit het doosje geweest waren, Daarom was ik op zoek naar een nieuw systeem en ik moet zeggen dat ik dit een heel goed systeem vind. Je kan op een kleine oppervlakte heel veel stempels opbergen; Ik heb ze gesorteerd op teksten, achtergronden, kerst en allerlei; Elke kaft heeft een andere kleur zo heb ik direct het juiste maar uit het rek te nemen.

Veel heb je niet nodig om dit zelf te doen.

  • papier om op te stempelen
  • stempelinkt
  • scanner en pc
  • plastiek mapjes
  • classeur
  • lamineertoestel



werkwijze:

  • je stempelt je stempels op een wit papier. Let op dat je je stempels niet te dicht bij elkaar zet.
  • je scant je gestempeld blad in op de computer
  • je spiegelt je stempels een voor een horizontaal (ik doe dat met het programma paint)
  • dan print je dit blad terug af; Let op de grootte van je afgeprint blad (ik print dit dan af zonder rand en op volledig blad)
  • het afgeprintte blad leg je met 2 pagina's tegen elkaar en dit lamineer je dan
  • het originele blad stop ik met 2 in een plastiek mapje
  • in het gelamineerde blad maak je 2 gaatjes in en je kan het in een klasseur stoppen.
  • je stempels hechten zich heel goed op het gelamineerde vel en doordat het originele blad in een plastiek mapje zit ga je je originele blad niet vuil maken als er toch nog een klein beetje inkt opzit. (normaal reinig je je stempels goed na gebruik maar bij mij gebeurt het wel eens dat er iemand in de les dit niet zo goed doet en anders zou mijn origineel blad heel snel vuil worden.)
  • je hebt zo direct een overzicht over welke stempels je hebt.
  • ik heb op mijn origineel blad ook telkens bij geschreven welke stempels het zijn, maar dat is om het gemakkelijker te hebben als er iemand in de les vraagt welke stempel dit is.
  • TIP      ik heb een voorblad gemaakt dat ik samen gelamineerd heb met het eerste afgeprint blad zo liggen het origineel en het gelamineerde blad naast elkaar in het kaft en heb je direct een overzicht of er toch eventueel een stempel ontbreekt en welke stempel je moet hebben, want de stempel staat altijd in spiegelbeeld 
  • Als je je gestempeld blad niet kan inscannen kan je dit systeem ook gebruiken want dan kan je kijken op je origineel blad welke stempel je moet hebben, alleen moet je dan een wit blad lamineren waarom je je stempels kan opkleven. Dit is, vind ik, alleen iets minder overzichtelijk
  • je kan dit systeem ook gebruiken voor je rubber stempels (zonder houten blokje) alleen kunnen er dan minder pagina's in je kaft omdat deze dikker zijn dan de gewone clear stempels
linkse pagina is gelamineerd de rechtse pagina is het origineel dat in een mapje zit


origineel blad in plastiek mapje

detailfoto van de gelamineerde afdruk met de stempel erop

je kan de stempel er gemakkelijk terug op en afdoen
ook voor je rubber stempels


om alles mooi te laten overeenkomen heb ik een voorblad gemaakt 
mooi gesorteerd in de kast


snijmallen opbergen

ook voor mijn snijmallen heb ik een systeem gevonden zodat ik direct weet in welk kaft ik moet gaan zoeken.

  • ik vertrek van een magneetmap van JOY 
  • ik werk het liefste met een A4 map dit werkt het handigste vind ik.
  • ik kopieer mijn snijmallen op ware grootte en knip de afgeprinte versie wat kleiner uit.
  • dan plak ik ze op aan de buitenkant van het kaft.
  • dan bekleed ik de buitenkant met zelfklevende folie 
  • zo heb ik direct een overzicht in welk kaft ik moet gaan zoeken zonder dat je alle mappen moet opendoen om de juiste snijmal te vinden.

veel opbergplezier.

 Rita

1 opmerking:

  1. Hallo,

    Ik wil dit systeem ook graag gaan toepassen, maar ik vroeg me af: Welke dikte papier en lamineervellen heb je gebruikt?

    Groetjes Linda

    BeantwoordenVerwijderen